Na Ukrajine zavreli tri televízne kanály

Boj proti hybridným hrozbám prebieha po celej východnej Európe. Na Slovensku rôzne mimovládne skupiny volajú po cenzúre a nachádzajú podporu z Bruselu aj z USA. Na Ukrajine je tento boj o značný kus popredu.

Zrušili tam tri televízne kanály, ktoré boli kritické k vláde a dávali priestor najpopulárnejšej proruskej strane Opozičnej platforme za život. Kritika za porušovanie slobody slova a novinárov zo západu neprišla. Brusel sa k tejto záležitosti vyjadril cez nášho diplomata Petra Stana, ktorý je hlavným hovorcom pre spoločnú zahraničnú a bezpečnostnú politiku Európskej únie. Ten sa vyjadril, že jedna z televízií mohla byť financovaná spoločnosťou zo sídlom v Luhansku, čo je separatistická provincia.

Kontroverzný krok ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského možno vnímať ako snahu o oslabenie vplyvu Ruska. Smeruje najmä na proruskú stranu Opozičná platforma – Za život Viktora Medvedčuka, ktorá sa podľa najnovšieho prieskumu stala najpopulárnejším politickým subjektom na Ukrajine.

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj podpísal dekrét, ktorým na päť rokov odobral licenciu ôsmym médiám, vrátane troch televíznych staníc, ktoré môžu momentálne vysielať už len cez YouTube kanál. Zelenský tak učinil na základe rozhodnutia Rady národnej bezpečnosti a obrany, pričom cieľom má byť boj proti dezinformáciám z Ruska.

Všetky postihnuté televízne stanice NewsOne, 112 Ukrajina a Zik a ich regionálne projekty oficiálne patria Tarasovi Kozakovi z opozičnej proruskej strany Opozičná platforma – Za život. Neoficiálne majú patriť práve lídrovi Opozičnej platformy Viktorovi Medvedčukovi.

Blokovaní vysielatelia patrili medzi päť najpopulárnejších informačných kanálov na Ukrajine. Ako pre BBC povedal mediálny expert Otar Dovženko, Ich vplyv bol hlavne v tom, že vyprodukovali obrovské množstvo exkluzívneho obsahu, ktorý sa potom distribuoval rôznymi kanálmi na Telegrame, v skupinách na Facebooku a regionálnych médiách. 

Dotknuté televízie vydali spoločné vyhlásenie, v ktorom zákaz označili za zúčtovanie sa s nepohodlnými médiami. Sankcie proti sebe spojili s prezidentom Zelenským a označili ich za politické represálie proti nežiadúcim médiám. „Veríme že vláda, ktorá sa nevie prezentovať žiadnym úspechom, ponecháva v éteri iba kanály, ktoré budú klamať obyvateľom Ukrajiny o bezprecedentných úspechoch“, uvádza sa vo vyhlásení. Toto je príklad politickej cenzúry a nekalej súťaže a porušenia medzinárodného práva chrániaceho slobodu slova. Západ podporuje Ukrajinu a tá sa posúva smerom k totalitnému vládnemu systému.

Jediný komentár šéfa ukrajinskej tajnej služby SBU Ivana Bakanova k tejto záležitosti bol, že sloboda slova končí tam, kde sú náznaky zásahu do územnej celistvosti a zvrchovanosti Ukrajiny.

Doteraz neexistujú žiadne ďalšie informácie o práci SBU v tomto prípade ani stanovisko Medvedčukových kanálov k obvineniu zo zásahu do územnej celistvosti Ukrajiny. 

Niektoré dôvody uloženia sankcií sú tajné, povedal novinárom tajomník Ukrajinskej rady bezpečnosti Oleksij Danilov. Niekoľko médií s odvolaním sa na zdroje v špeciálnych službách uviedlo, že vyšetrovanie SBU ukázalo, že blokované kanály sú financované prostredníctvom spoločností z neuznanej Luhanskej ľudovej republiky, čo je ukrajinskými zákonmi priamo zakázané a teoreticky by mohli spadať pod článok trestného zákona o pomoci pri terorizme.

„Toto sú len predpoklady ktoré nemusia zodpovedať realite“, odpovedal Danilov neurčito na priamu žiadosť o vyjadrenie sa k tejto informácií.

Tieto informácie však nepriamo potvrdil zástupca externej diplomatickej služby EU Peter Stano, ktorý uviedol, že Kyjev uzavretie kanálov Bruselu vysvetlil skutočnosťou, že vyšetrovanie vedené ukrajinskými orgánmi ukázalo, že Kozak dostal finančné prostriedky z územia kontrolovaného separatistami.

Šéf Národného zväzu novinárov Ukrajiny Serhij Tomilenko vyjadril znepokojenie nad zatvorením týchto kanálov. Obáva sa, že spôsob vypínania vysieľateľov, ktorý nie je uvedený v právnych predpisoch, bude možné preniesť na akékoľvek iné média.

O nebezpečenstve takéhoto precedensu hovorí aj známy právnik a častý návštevník blokovaných kanálov, bývalý zástupca šéfa prezidentskej administratívy Viktora Janukoviča Andrej Portnov. Podľa neho to znamená, že podľa rovnakej schémy môže byť každý občan Ukrajiny bez súdneho procesu a vyšetrovania zbavený podnikania kvôli svojej nežiadúcej politickej orientácií.

Najzaujímavejšie ale bolo, ako na udalosti okolo Medvedčukovych kanálov reagovali západní partneri Kyjeva, ktorí inak vždy pozorne sledujú stav slobody prejavu na Ukrajine.

Ako vyplýva z ich reakcie, ukrajinské orgány si môžu vydýchnuť, neboli kritizované za zjavné porušovanie slobody prejavu, o ktorom sa hovorí v súvislosti so zrušením televíznych kanálov.

Iba v éteri týchto opozičných kanálov sa mohli občania dozvedieť, ako sa oslavuje 9.máj v ich krajine a že prebieha pochod nesmrteľného pluku. Plánovala sa tam aj videokonferencia s Ruskom. Tento program bol ale zakázaný. Mnohí sa domnievajú, že dôvodom uzavretia kanálov sa stalo pokrytie protestných akcií a dôsledky samotnej integrácie, kvôli ktorej v krajine prudko narástli poplatky za verejné služby.

„Toto nie je cenzúra, toto je otvorený fašizmus, a zničenie slobody slova“, vyhlásil vo Verchovnej rade poslanec Vadim Rabinovič.

Dôvera v Zelenského a jeho stranu Sluha ľudu sa prepadáva. Nedávno sa v prieskumoch umiestnili na štvrtom mieste. Na prvom bol majiteľ zrušených kanálov Viktor Medvedčuk so svojou opozičnou platformou pre život, ktorý mal priestor iba v zrušených kanáloch.

Blokovanie televíznych kanálov okamžite podporilo americké veľvyslanectvo v Kyjeve, čim dalo najavo, že sloboda prejavu v rôznych častiach sveta neznamená to isté.

 Nová administratíva  amerického prezidenta Joea Bidena uviedla, že „podporuje snahu Ukrajiny vzdorovať škodlivému vplyvu Ruska v súlade s ukrajinským právom na ochranu jeho zvrchovanosti a územnej celistvosti.“

Politický analytik Michail Pogrebinskij uviedol, že môžeme očakávať ďalší pokles dôvery v prezidenta a ďalší pokles podpory jeho strane. „Je zrejmé že chápu, že žiadny prezident si nedovolil tak pokorne postupovať podľa pokynov amerického veľvyslanectva.“

Kvôli blokovaniu kanálov môže zostať bez práce jeden a pol tisíc zamestnancov. Ich práva budú obhajované súdnou cestou. Opozičná platforma-spoločnosť pre život oznámila, že začína proces obžaloby prezidenta Zelenského.

Zdroj : Hlavný denník

Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@magazinslovensko.online

Tento príspevok prinášame čitateľom internetového časopisu MAGAZÍN Slovensko v rámci rubriky 
Z RÔZNYCH ZDROJOV BEZ CENZÚRY

VYHLÁSENIE: 
Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva MAGAZÍN Slovensko. Zodpovednosť za obsah článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo MAGAZÍN Slovensko nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. MAGAZÍN Slovensko dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na redakcia@magazinslovensko.online.

UPOZORNENIE:
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

%d blogerom sa páči toto: